ثبت نام کنید
خرید نهایی 0
حجم تجارت با عمان تا 10 میلیارد دلار قابل افزایش است
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
0 نظر
527 بازدید

حجم تجارت با عمان تا 10 میلیارد دلار قابل افزایش است 
علی صادقی از تجربه فعالیت تجاری و اقتصادی‌اش در عمان می‌گوید 

 

علی صادقی از فعالان اقتصادی در عمان است. نگاه واقع بینانه‏ای به تجارت میان دو کشور ایران و عمان دارد و با وجود همه نقدها و ارزیابی‌ها معتقد است حجم تجارت ایران با عمان می‌تواند تا 10 میلیارد دلار افزایش یابد. او معتقد است که با وجود پیشینه طولانی در روابط تاریخی، سیاسی و دیپلماتیک ایران و عمان کماکان سطح روابط تجاری قابل قبول نبوده و کسب سهم بازار از عمان برای تجار ایرانی به سرعت در حال سخت‏تر شدن است. به گفته او، عمانی‌ها بیش از 25 میلیارد دلار در توسعه مناطق آزاد و بنادر خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند که حتی توجه دیگر سرمایه‌گذاران عرب و سرمایه‌گذاران غربی را به خود جلب کرده‌اند. صادقی تاکید دارد که با وجود تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران برای حضور جدی‌تر در بازار عمان، راه‌اندازی خط کشتیرانی و به راه افتادن پرواز روزانه بین تهران و مسقط، همچنان تراز تجاری بسیار پایین است و گویی به میزان بسیار اندکی از ظرفیت‏های دو کشور برای توسعه روابط استفاده شده است.
او همچنین سؤال‏هایی را پیش روی تجار و مسوولان ایرانی قرار می‏دهد، سؤال‏هایی که در صورت پاسخ به آنها شاید بتوان نقشه راه بهتری در بازار تجاری عمان به دست آورد. 
به واقع سؤال اصلی که امروز پیش روی ما قرار دارد اینکه چرا با وجود امضای چندین موافقت‏نامه بازرگانی، موافقت‏نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقت‌نامه تجاری دریــایی، یادداشت تفاهم همکاری بین اتــاق‏های بـــازرگانی دو کشـــور، یادداشـــت تفــاهم همکاری‏های گردشگری و چندین یادداشت تفاهم‌های امضا شده دیگر، از حضور تجار ایرانی در عمان خبری نیست؟

 

سطح حجم تجاری ایران و عمان در سال‌های گذشته افزایش داشته، این میزان افرایش به نظر شما می‌تواند چه مسیری را در آینده روابط تجاری ایران و عمان طی کند؟ 
حجم کنونی تجارت بین دو کشور ایران و عمان هم اکنون یک میلیارد دلار است که در صورت استفاده کامل از ظرفیت‌های همکاری دو کشور، امکان افزایش سطح تجارت در بخش مسکن، خدمات فنی و مهندسی، انرژی، سلامت، توریسم و صادرات مجدد کالاو صنعت غذا، تا ده میلیارد دلار دست یافتنی به نظر می‌رسد.

 

خیلی‌ها بر این باور‌اند که روابط عمیق سیاسی و فرهنگی میان عمان و ایران در ادوار تاریخی می‌تواند این روزها به کمک گسترش سطح فعالیت‌های تجاری میان دو کشور بیاید، آیا شما با این دیدگاه موافق هستید؟ 
بله، روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان طی قرون گذشته و به‌ویژه با شروع سلطنت سلطان قابوس در 45 سال اخیر، حتی با وجود ارتباط بسیار شکننده و آسیب‏پذیر ایران با دیگر کشورهای عرب در منطقه، همواره از روندی پایدار و هم‌افزا برخوردار بوده‏است. طی همه این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در جنگ ده ساله دولت مرکزی عمان با شورشی‌های ظفار، همواره پشتیبان حکومت عمان بود و این ارتباط حتی در دوران جنگ تحمیلی که اعراب منطقه ارتباط خود با ایران را قطع کردند، اغلب در شرایط مساعدی بوده است. عمان کشوری صلح طلب است و در بیشتر مذاکرات حساس ایران با غربی ها، نقش میزبان و واسطه مورد اعتماد دو طرف را داشته است.

با در نظر گرفتن این سطح از روابط دیپلماتیک، سیاسی و تاریخی انتظار می‏رود که این روزها ایران سهم بزرگتری از بازارهای تجاری عمان داشته باشد که در واقع اینطور نیست. تحلیل شما از بروز وضعیت کنونی در روابط ایران و عمان به چه صورت است؟ 
با وجود روابط سیاسی بسیار گرم ایران و پادشاهی عمان در نیم قرن گذشته و وجود ذهنیت بسیار مثبت عمانی‏ها نسبت به مردم ایران، روابط اقتصادی بین کشور دارای رشد هدفمند و یا حتی ثبات هم نبوده است. تراز تجاری دو کشور در پایین‏ترین سطح بین سطوح تجاری ایران با دیگر همسایگان است. در بیشتر سال‏ها، حتی عمانی‏ها صادرات بیشتری به ایران نسبت به واردات از کشورمان داشته‏اند و به تعبیری تراز تجاری عمان نسبت به ایران مثبت بوده است. 

 

 

سهم تجار و بازرگانان ایرانی از برنامه‌های توسعه‌ای در عمان چگونه بوده است؟
از 42 سال قبل، برنامه‏های 5 ساله توسعه‏ای در عمان اجرا شده است و هم اکنون در سال‏های آغازین اجرای نهمین برنامه توسعه پنج ساله این کشور قرار داریم. سهم صنعتگران، تجار و شرکت‏های فنی و مهندسی ایرانی در هشت برنامه اجرا شده نزدیک به صفر است.
با وجود روابط تاریخی بسیار سازنده بین دو کشور و حتی وجود سابقه مهاجرت ایرانی‏ها به عمان، روابط اقتصادی ایران و عمان مانند دیگر کشورهای سرمایه‏پذیر از ایران مانند امارات متحده عربی و یا قطر، افزایش نیافته است.
با وجود نزدیکی بنادر جمهوری اسلامی ایران به بنادر پادشاهی عمان، تا چند سال قبل خطوط کشتیرانی و یا پرواز مستقیم بین دو کشور وجود نداشت، همچنان هم این ارتباط به شکل منسجمی شکل نگرفته است.
به واقع سؤال اصلی که امروز پیش روی ما قرار دارد اینکه چرا با وجود امضای چندین موافقت نامه بازرگانی، موافقت‏نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقت نامه تجاری دریایی، یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق‏های بازرگانی دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری‏های گردشگری و چندین یادداشت تفاهم‌های امضا شده دیگر، از حضور تجار ایرانی در عمان خبری نیست؟

 

شرایط اقتصادی پایدار در کشور عمان تا چه میزان می‌تواند به‌عنوان یک شاخص در نگاه تجار ایرانی برجسته شود؟
عمان کشوری امن برای سرمایه‌گذاری است و این کشور رتبه 32 بهبود فضای کسب ‌وکار را در دنیا دارد. این در حالی است که دیگر همسایگان جمهوری اسلامی ایران مانند عراق، پاکستان و یا ترکیه، شرایط بسیار نامطلوب‏تری در این بخش دارند. اما با این حال سرمایه قابل توجهی از ایرانی‏ها در این کشورها، جذب شده است و ایرانی‏ها کمتر به فکر سرمایه‌گذاری در عمان افتاده‌اند. 

چه شاخص‏هایی در بازار تجاری عمان از منظر شما به‌عنوان یک سرمایه‏گذار قابل توجه و اعتنا است؟
عمان بیش از 1700 کیلومتر مرز آبی مشرف به سه دریای خلیج فارس، خلیج عمان و دریای عرب دارد. این دسترسی حکایت از دسترسی گسترده این کشور به بازارهای جهانی به‌ویژه به بازار کشورهای واقع شده در حاشیه اقیانوس هند دارد. عمانی‏ها بیش از 25 میلیارد دلار در توسعه مناطق آزاد و بنادر خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند که حتی توجه دیگر سرمایه‌گذاران عرب و سرمایه‏گذاران غربی را به خود جلب کرده‏اند. احداث فرودگاه جدید مسقط در مقیاسی مشابه فرودگاه دبی، احداث بنادر بسیار بزرگ در قیاس با بندر جبل علی در دبی در مناطق همچون صحار و دقم و احداث و اتصال خطوط ریلی به بنادر، شبکه حمل و نقل مسافر و کالای بسیار امنی را در بیرون از منطقه تنگه هرمز و در حاشیه اقیانوس هند ایجاد کرده است. همچنین در شرایطی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، شرایط تجارت را با سرمایه‏گذاران ایرانی سخت کرده‏اند، پادشاهی عمان شرایط بسیار مناسبی برای جذب سرمایه‏گذاران ایرانی فراهم کرده است. هم اکنون فعالان ایرانی مجاز‌اند در مناطق آزاد عمان تا 100 درصد سهام‌دار شرکت باشند. نکته قابل توجه دیگر اینکه عمان شورای همکاری خلیج‌فارس، دارای موافقتنامه تجارت با آمریکا و چندین کشور دیگر است. تجار ایرانی با استفاده از ظرفیت کشور عمان با قیمت رقابتی و تعرفه نزدیک به صفر می‌توانند وارد بازار کشور‌های عضو شورای خلیج فارس و یا دیگر کشور‌های غربی همچون آمریکا شوند.

 

آیا توسعه مسیرهای آبی میان دو کشور می‌تواند در توسعه روابط تجاری مؤثر باشد؟
هر چند طی دو سال اخیر و تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت به کشورمان به حضور جدی‌تر در بازار عمان، شاهد راه‌اندازی خط کشتیرانی بوده‏ایم و یا عمانی‏ها پرواز روزانه بین تهران و مسقط برقرار کرده‏اند اما آنچه همچنان جلب توجه می‌‏کند تراز تجاری بسیار پایین و استفاده نکردن از ظرفیت‏های دو کشور است. 
از دو سال قبل تلاش شد با انعقاد پیمان‏های منطقه‏ای، مسیر ترانزیت کالا غرب به شرق با استفاده از ظرفیت‏های ایران و عمان مورد توجه قرار گیرد. از اقدام‏های خوبی هم که در این چهارچوب انجام شد انعقاد توافق‌نامه چهار جانبه ایران، عمان، ازبکستان و ترکمنستان در عشق‌آباد است که براساس آن، مسیر ترانزیت شرق به غرب با نقش کلیدی بندرهای صحار و چابهار فعال شده است.

 

 

برای افزایش سطح حضور ایرانی‏ها در بازار عمان چه باید کرد؟
به نظر می‏رسد برای شتاب دادن به حضور ایرانی‏ها در بازار عمان لازم است بستر حضور از سوی دولت و اتاق‏های بازرگانی آماده شود. از عمده‏ترین اقدام‏هایی که به حصول به این هدف کمک می‏کند می‏توان به امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی و تجارت آزاد بین دو کشور، امضای موافقتنامه گمرکی بین دو کشور و شناسایی فرصت بازار عمان به سرمایه‌گذاران ایرانی اشاره کرد.
البته به نظر می‌رسد اقدام‌هایی برای سرعت گرفتن حجم مبادله بین دو کشور آغاز شده است و تسهیل صدور روادید به تجار ایرانی، امکان تاسیس شرکت تا صد در صد مالکیت ایرانی در مناطق آزاد و یا انجام برخی امور محدود بانکی در عمان از نشانه‌های این ادعاست. اما با رصد شرایط امروز دیگر رقبا در بازار عمان به این جمع‌بندی می‏رسیم که کسب سهم بازار از عمان برای تجار ایرانی به سرعت در حال سخت‏تر شدن است.

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر